16
листопада 2016 року, відбулися парламентські слухання на тему: «Про стан та
проблеми фінансування освіти і науки в Україні».
Проведення парламентських слухань сприятиме визначенню
основних стратегічних принципів фінансування освіти і науки в України та їх
законодавчого забезпечення, ключових завдань органів державної влади України,
місцевого самоврядування та громадянського суспільства щодо забезпечення
ефективного вирішення порушених питань з урахуванням кращого світового досвіду.
Участь у роботі взяли народні депутати України, керівники
Уряду України, представники Адміністрації Президента України, Ради національної
безпеки і оборони України, керівники і представники місцевих органів державної
виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, національних академій
наук, національних університетів, працівники наукових установ, навчальних
закладів різного рівня, представники професійних спілок та асоціацій науковців
і освітян, бізнесу, громадських організацій і преси. Загалом
понад 400 осіб з усієї України.
Профспілку працівників освіти і науки України
представляли Голова Профспілки працівників освіти і науки України Георгій
Труханов, заступники Голови Профспілки Сергій Романюк, Любов Гарбаренко, Сергій
Пугачов, Ольга Чабанюк, голови та представники територіальних організацій Профспілки.
Предметом обговорення стали нагальні проблеми
фінансування галузей освіти і науки та пошук шляхів їх вирішення, зокрема,
питання дотримання законодавства щодо фінансування освіти і науки в країні;
незадовільний стан фінансування дошкільної, загальної середньої, позашкільної,
професійно-технічної та вищої освіти; вкрай низьке фінансування вітчизняної
науки, що призводить до руйнації наукових шкіл, скорочення науковців, відтоку
молодих спеціалістів і науковців з наукової сфери, у тому числі за кордон; соціальний
статус освітян і науковців, рівень оплати їх праці.
Відкриваючи
парламентські слухання, заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд
наголосила на тому, що вчасність обговорення цього питання важко заперечити.
«Освіта й наука в Україні завжди фінансувалися за залишковим принципом. Освіта,
передусім середня – це питання національної безпеки. Від якості освіти
залежить, чи матимемо ми державу», – зазначила вона.
За
словами міністра освіти й науки України Лілії Гриневич, розбудова нації,
державотворення мають не просто відображатися в освіті й науці. «Освіта й наука
повинні задавати тон цим процесам. Наше завдання – забезпечити подолання
нерівності у фінансуванні галузі», – наголосила вона і додала, що останні
десять років бюджет освітньої галузі був бюджетом існування, а не розвитку.
На думку першого заступника голови Комітету з питань
науки і освіти Олександра Співаковського, «до причин, що негативно впливають на
розвиток системи освіти в Україні, насамперед відносять недостатній рівень
фінансування освітньої галузі та неефективне використання наявних ресурсів,
недосконале правове забезпечення, застарілу матеріально-технічну базу, високу
вартість кредитування, несприятливий інвестиційний клімат, відтік мізків
закордон тощо. За його словами, «у 2016 році бюджетна
забезпеченість одного учня в Україні складає близько 9,3-10 тисяч гривень, що у
доларовому еквіваленті відповідає майже 350-400 доларів США, тоді як у Європі
цей показник становить 6,8 тисяч євро».
Упродовж останніх років на освіту Україна витрачає з
бюджету різних рівнів, включно із спеціальними фондами, які наповнюються
платежами юридичних та фізичних осіб, приблизно 5,3 % валового внутрішнього
продукту, а видатки на освіту з Державного бюджету не перевищують 3% ВВП.
Голова Профспілки працівників освіти і науки України
Георгій Труханов у своєму виступі підкреслив, що якісна освіта неможлива без
належного фінансування. Освітяни оцінюють його як
«незадовільно», бо обсяги не відповідають державним гарантіям.
Заробітна
плата українських освітян є найнижчою у Європі. Ставка заробітної плати вчителя
найвищої кваліфікації ледь перевищує 100 доларів. Асигнування в таких обсягах
забезпечують лише 40% потреби на оплату праці, часткове фінансування навчальних
закладів за житлово-комунальні послуги, оплата за які у ВНЗ здійснюється
виключно за рахунок власних коштів.
Георгій Труханов наголосив, що Профспілка підтримує
наміри встановити в новому законі про освіту гарантію, що найнижчий розмір
посадового окладу педагога має бути на рівні трьох мінімальних заробітних плат,
але реальних, а не тих, які Уряд декларує з 1 січня 2017 року на рівні 3200
гривень, включаючи усі доплати. Реалізація
таких норм забезпечила б й підвищення в подальшому тих мізерних пенсій, які
отримує вчительство.
«Збільшення фінансування освіти потребує переходу до
більш справедливої системи оподаткування, запровадження прогресивних податків,
боротьби з ухиленням від їх сплати, закриття податкових лазівок, – сказав
очільник Профспілки.
Проведення парламентських слухань сприятиме визначенню
основних стратегічних принципів фінансування освіти і науки в України та їх
законодавчого забезпечення, ключових завдань органів державної влади України,
місцевого самоврядування та громадянського суспільства щодо забезпечення
ефективного вирішення порушених питань з урахуванням кращого світового досвіду.
Підсумком
роботи парламентських слухань стали Рекомендації, які будуть подані на
затвердження Верховної Ради України.
Немає коментарів:
Дописати коментар